Tips ekstra memasak kari

Kuantiti minyak – Hendak menumis kari yang anda kena tahu minyaknya kenalah banyak, bukan setakat 2 sudu sahaja. Tambahkanlah sedikit lagi supaya timbul minyak ketika anda masukkan santan. Minyak akan banyak bukan sahaja nampak cantik tapi rasanya pun lebih sedap.

Halba – Sesetengah orang mungkin tidak menggunakan halba campur atau ada juga yang menggunakan serbuk halba dalam tumisan kari ikan.Halba campur adalah bahan terpenting dalam masakan kari ikan. Campuran halba yang terdiri daripada jintan putih, jintan manis, halba dan juga biji sawi ini meninggalkan rasa dan aroma yang hebat.

Klik sini untuk beli Halba kat Shopee : https://shope.ee/qBBty57vU

Kacau sentiasa – Sebaik santan dimasukkan, kari haruslah sentiasa dikacau atau sesekali dikacau sehingga kuahnya mendidih. Ini bagi memastikan santan tidak pecah minyaknya dan struktur kuah juga lebih elok.

Asam jawa dan santan – Pastikan santan digaul dengan asam jawa hingga sebati terlebih dahulu sebelum dimasukkan kedalam periuk. Apabila sebati adunannya barulah dituang kedalam tumisan rempah yang sudah naik minyak. Mungkin ini agak janggal namun enak rasanya.

Klik sini untuk beli Asam Jawa kat Shopee : https://shope.ee/8Uad2BPhez

 

Bebaru

KEGUNAAN Ekstrak bebaru mempunyai kesan antibakteria, antimalaria dan antibiotik. Buahnya dihancurkan dan dimasak dengan minyak kelapa untuk membunuh kutu di rambut. Getah daripada buah bebaru boleh digunakan untuk mengubati kurap dan kulit gatal. Mengubati kulit yang...

Telur ikan

Telur ikan enak disajikan dalam pelbagai cara masakan sama ada digoreng, dimasak kari, digulai atau sebagainya. Namun, semasa dimasak, harus dipastikan telur ikan tersebut tidak pecah kerana ia akan menjejaskan tekstur kuah dan hidangan menjadi kurang enak. Antara...

Alovera

NAMA SAINTIFIK : ALOEVERA(L.) BURM.F. KELUARGA : LILIACEAE CIRI-CIRI: • Tumbuh setinggi 45-50 cm • Daunnya berisi, berwarna hijau, dipenuhi bintik-bintik bulat dan tepi daunnya tajam berduri. KEGUNAAN: • Ia mengandungi sebatian penghalang kesakitan, yang dapat...

Cucur udang yang enak

Cucur udang merupakan makanan yang digemari ketika minum petang. Lebih lebih lagi ketika dihidangkan bersama secawan teh. Untuk menjadikan cucur menjadi enak dan lembut,kisar beberapa keping tauhu dan masukkan kedalam adunan tepung untuk cucur. Masukkan sedikit garam...

AIR LADA

Air rendaman lada kering boleh digunakan untuk menghalau semut. Simpankannya ke dalam sebuah botol penyembur dan semburkan di laluan semut.Atau, letakkan beberapa tangkai cili kering pada di sekitar laluan semut. Ini dapat menghindarkan semut menghampiri gula.

MEYER LEMON POPPY SEED LOAF

INGREDIENTS: 1 1/2 Cups All-purpose Flour 2 Teaspoons Baking Powder 1/2 Teaspoon Salt 1 1/2 Cup Sugar 1 Cup Greek Yogurt 1/2 Cup Olive Oil 1/2 Teaspoon Fiori di Sicilia (See Notes Above) 3 Large Eggs At Room Temperature 1 Large Myer Lemon, Zested And Juiced 2...

ITALIAN OMELET RECIPE

WHAT YOU'LL NEED 1 cup tomatoes (sun-dried, cut into strips)   1 cup mozzarella cheese (shredded)   1/4 cup basil (fresh, shredded)   1 tablespoon plus 1 teaspoon Parmesan cheese (finely grated)   12 eggs   1/2 cup milk   1/4 cup butter   Salt to taste   Pepper to...

ITALIAN PIGNOLI COOKIES (COOKIE MIX)

INGREDIENTS 1 (17 1/2 ounce) packagebetty crocker sugar cookie mix 1⁄2 cup granulated sugar 1⁄2 cup butter or 1⁄2 cup margarine, softened 1 (7 -8 ounce) package almond paste (not marzipan) 1 egg 2 cups pine nuts (8 oz) 1 tablespoon powdered sugar DIRECTIONS Heat oven...

RICH ITALIAN COOKIES

INGREDIENTS 3 eggs 3⁄4 cup butter, melted and cooled 2 1⁄2-3 cups flour 1 cup sugar 1 teaspoon baking powder 1 1⁄2 teaspoons vanilla DIRECTIONS Preheat oven to 350 degrees F. In medium bowl, whisk eggs with melted butter until well blended. In large bowl stir together...

ZESTY ITALIAN CRESCENT CASSEROLE

INGREDIENTS 1 lb ground beef 1⁄4 cup onion, chopped 1 cup spaghetti sauce 1 1⁄2 cups mozzarella cheese, shredded 1⁄2 cup sour cream 1 (8 ounce) can crescent rolls 1⁄3 cup parmesan cheese, grated 2 tablespoons butter DIRECTIONS Heat oven to 375 degrees Fahrenheit. In...

Gunakan Straw

Membuang tangkai strawberi biasanya memang sulit kerana terkadang tak tercabut dengan sempurna. Tapi anda mampu mengambil tangkai beserta daun strawberi dengan mudah dengan cara ini: Gunakan straw ! Dorong hati-hati buah stroberi dari bagian bawah ke arah tangkai....

Telur rebus yang cantik

Nak rebus telur untuk nasi lemak...tapi telur kuning tu jadi warna kelabu kat luar nya...tak cantik...pastu telur kuning dok kat tepi... Senang je tu dek oi...macam ni...rebus air sampai mengelegak...masukkan telur dan kacau air tu masa tengah masak...lepastu masak...

Pokok Sedap Malam

Sifat Manis, sejuk, dan sedikit tawar. Berkhasiat menurunkan panas (antipiretik) dan menghilangkan bengkak. Kegunaan 1. Bunga : Sakit kepala, pusing; Menenangkan hati dan pikiran; Pandangan kabur, rabun mata; Katarak, radang mata merah (conjuntivitis); Susah tidur...

Bagaimana Nak Hilangkan Bau Hamis Kambing

Sungguh ramai yang menggemari daging kambing. Rasanya yang sedap dan enak menjadikan ianya lebih diminati oleh orang ramai. Walaupun daging kambing lebih mahal berbanding daging lembu, ramai yang membelinya kerana keenakan rasanya. Daging kambing mempunyai...

OLIVES A LA MADRILENE RECIPE BY LISA & TONY SIERRA

What You'll Need 2 pounds olives (large, ripe, black)  1/2 pound scallions  1/2 cup olive oil (Spanish extra virgin)  A few dashes Spanish sweet paprika  1/4 cup red wine vinegar  Salt to taste  Pinch of oregano (dried)  1 clove garlic (chopped) How to Make It Rinse...